На сучасному етапі
розвитку освіти виникла нагальна потреба в ефективній організації методичної
роботи взагалі, а також з творчо працюючими педагогами зокрема. Новий зміст
освіти, опанування нових навчальних програм, апробація підручників, у тому
числі електронних, створення авторських програм, посібників, введення нових
навчальних дисциплін – все це спонукає вчителя до творчої праці.
Творчий вчитель, – це
той, хто може ефективно й самостійно діяти та відчуває в цьому потребу. Таких
педагогів бажано залучати до роботи в творчих групах.
Необхідно зазначити, що
творча група не дублює роботу методичного об’єднання, а зосереджується на
глибокому і різнобічному випереджувальному вивченні досягнень педагогічної
науки з однієї науково-педагогічної проблеми і
стає провідником її впровадження у практику роботи навчального закладу.
Науковці виділяють три
види творчих груп:
-
перші працюють над впровадженням результатів наукових
досліджень з відповідної науково-методичної проблеми;
-
другі – над вивченням і впровадженням уже відомого в
регіоні кращого педагогічного досвіду;
-
треті – над накопиченням власного педагогічного досвіду,
певні елементи якого склалися у навчальному закладі.
До творчої групи входять
на добровільних засадах викладачі різних предметів.
Адміністрація навчального
закладу може безпосередньо очолити роботу творчої групи або спрямувати її
опосередковано, якщо керівником групи є хтось із найбільш досвідчених фахівців.
В обов’язок керівництва
входить також ведення спостережень за роботою членів творчої групи, оцінювання
результативності її роботи.
Тривалість роботи групи залежить
від складності тієї проблеми, над розв’язанням якої вона працює. Це може бути
1-2 роки.
Творча
група може працювати над створенням освітніх проектів. Проектні технології
сьогодні претендують на одне з перших місць у теорії та практиці освітньої
діяльності. Тому є доцільним оговорити основні вимоги до їх використання.
По-перше, це наявність суспільно
значущої проблеми, яка вимагає від викладача дослідницького пошуку для її
розв’язання.
По-друге, передбачувані
результати проектної діяльності повинні мати практичну, теоретичну, пізнавальну
та особистісну цінність.
По-третє, результати роботи можуть
бути використані в практичній діяльності всього колективу.
Наводимо орієнтовний алгоритм
роботи творчої групи викладачів над освітнім проектом:
1. Підготовчий етап. На
цьому етапі роботи необхідно:
-
затвердити склад та призначити керівника творчої групи й
наукового консультанта (якщо можливо) цього проекту;
-
виробити остаточний варіант формулювання проблеми дослідження;
-
обґрунтувати актуальність і перспективність для
навчального закладу розробки цієї науково-методичної проблеми;
-
проаналізувати й узагальнити передовий досвід із цієї
проблеми, зокрема досвід роботи своїх викладачів;
-
здійснити колективне обговорення мети, напрямків і змісту
дослідження;
-
розподілити ролі, обов'язки та питання до опрацювання між
членами групи.
2. Планово-прогностичний
етап, під час якого важливо розробити проект науково-дослідницької діяльності
творчої групи (визначити конкретні цілі й завдання, зміст і терміни діяльності
на кожному етапі дослідження, форми звітності й узагальнення).
3. Організаційно-виконавчий
етап передбачає:
-
поетапно вирішити завдання проекту;
-
отримати власний інноваційний досвід;
-
розробити дидактичне та методичне забезпечення (моделі,
алгоритми, рекомендації, схеми аналізу, розробки уроків та виховних заходів
тощо) задля застосування в практичній діяльності отриманих результатів
дослідження творчої групи іншими членами колективу.
4. Корекційно-оцінний етап.
На цьому етапі роботи рекомендуємо:
-
провести моніторинг результатів роботи творчої групи та
якості управління діяльністю виконавців проекту на кожному етапі дослідження,
зробити аналіз її ефективності;
-
здійснити належну корекцію роботи групи на основі даних
моніторингу;
-
підготуватися до проведення звіту про результати роботи
творчої групи над проектом: аналіз та узагальнення результатів, оформлення
методичних матеріалів і даних моніторингових досліджень.
5. Підсумковий етап:
-
відзвітувати про результати роботи над проектом;
-
виробити пропозиції до річного плану роботи навчального
закладу із забезпечення умов поширення інноваційного досвіду творчої групи
серед колег та на широкий педагогічний загал (через публікації в педагогічній
пресі, проведення навчальних семінарів, участь у конференціях та ін.);
- здійснити прогнозування
перспективи подальшої роботи творчої групи.
Якщо керівництво навчального
закладу не розглядає створення творчих груп як данину моді, а викладачі відчувають
внутрішню потребу у колективному творчому пошуку, то робота таких груп
безумовно буде мати позитивні
результати як для кожного із її членів, так й для широкого педагогічного
загалу.
|