Методичні рекомендації щодо складання алгоритму дій всіх учасників навчального процесу під час підготовки та проведення
державної підсумкової атестації
Перш за все необхідно зауважити, що результати державної підсумкової атестації – це не лише визначення рівня успішності учнів, а й певний підсумок роботи як окремого викладача, так і всього педагогічного колективу.
З метою чіткої організації проведення ДПА у навчальному закладі всі учасники навчального процесу мають добре знати алгоритм своїх дій до проведення, під час проведення та після проведення підсумкової атестації.
Алгоритм дій керівника навчального закладу з проведення державної підсумкової атестації
До проведення:
· Скласти план підготовки до державної підсумкової атестації.
· Вивчити нормативно-правові документи з питань проведення державної підсумкової атестації.
· Ознайомити педагогічний колектив з нормативно-правовими документами з питань проведення ДПА.
· Організувати проведення анкетування учнів щодо вибору ними навчального предмета, з якого вони складатимуть державну підсумкову атестацію.
· Ознайомитися з результатами анкетування.
· Ознайомити учнів, які за станом здоров'я можуть бути звільнені від державної підсумкової атестації, та їхніх батьків з переліком документів, що необхідно подати.
· Розглянути на засіданні педагогічної ради питання щодо звільнення учнів різних категорій від державної підсумкової атестації.
· Затвердити наказом рішення педагогічної ради навчального закладу про допуск до ДПА.
· Підготувати наказ про створення у навчальному закладі державних атестаційних комісій.
· Створити апеляційні комісії для забезпечення об'єктивного проведення державної підсумкової атестації з кожного навчального предмета.
· Пам'ятати, що голови державних атестаційних комісій є відповідальними за об'єктивність проведення державної підсумкової атестації та дотримання порядку її проведення.
· Провести збори з учнями випускних груп та їхніми батьками з питань складання державної підсумкової атестації.
· Скласти та затвердити розклад консультацій та проведення державної підсумкової атестації.
· Ознайомити педагогічний колектив, учнів та їхніх батьків з розкладом проведення консультацій і державної підсумкової атестації.
· Ініціювати проведення практичним психологом відповідної роботи з учнями та їхніми батьками, викладачами щодо підготовки й успішного проведення державної підсумкової атестації.
· Побажати успіхів викладачам, учням напередодні державної підсумкової атестації (окремо зайти до кожної групи, в учительську).
· Контролювати підготовку до державної підсумкової атестації.
· Визначити чергових у приміщеннях навчального закладу під час проведення державної підсумкової атестації.
· Не допускати втручання у проведення державної підсумкової атестації та визначення її результатів осіб, які не є членами державних атестаційних комісій.
Під час проведення:
· Перевірити готовність педагогічних працівників до проведення державної підсумкової атестації.
· Створити комфортні психологічні та безпечні умови в навчальному закладі під час проведення державної підсумкової атестації.
· Пам'ятати, що під час проведення державної підсумкової атестації, крім членів державних атестаційних комісії, можуть бути присутні особи, уповноважені органами управління освітою.
· Зустріти їх, провести до кімнати навчального кабінету, де проходить державна підсумкова атестація.
· Простежити, щоб результати державної підсумкової атестації занесли до протоколу встановленого зразка.
Після проведення:
· Забезпечити викладачам належні умови для перевірки робіт.
· Ознайомитися з результатами державної підсумкової атестації з різних навчальних предметів.
· Проаналізувати результати державної підсумкової атестації, обговорити їх з педагогічним колективом.
· Проаналізувати дотримання порядку проведення державної підсумкової атестації та об'єктивність оцінювання її результатів.
· Проконтролювати, щоб протоколи державних атестаційних комісій про результати державної підсумкової атестації та матеріали державної підсумкової атестації зберігалися три роки у загальноосвітньому навчальному закладі.
· Пам'ятати, що зауваження і пропозиції щодо дотримання порядку проведення державної підсумкової атестації та об'єктивності оцінювання результатів державної підсумкової атестації, що проводилася у письмовій формі, можуть подаватися до училищної апеляційної комісії протягом трьох робочих днів після оголошення результатів атестації; до обласної апеляційної комісії – не пізніше трьох робочих днів після оголошення результатів розгляду училищною апеляційною комісією.
· Пам'ятати, що матеріали державної підсумкової атестації розглядаються апеляційними комісіями не більше трьох робочих днів після подання обґрунтованої заяви.
Викладачам – «предметникам»
До проведення:
· Актуалізувати раніше засвоєний програмовий матеріал навчальних предметів.
· Ознайомити учнів із організаційними моментами проведення державної підсумкової атестації.
· Ознайомити учнів зі збірниками завдань з кожного навчального предмета, з якого вони складатимуть державну підсумкову атестацію.
· Повідомити учням дату, час та місце проведення консультацій.
· Проводити консультації, починаючи з того програмового матеріалу навчального предмета, який учні засвоїли найгірше.
· Підготувати для проведення консультації, окрім теоретичного матеріалу, практичні завдання для закріплення навичок роботи учнів з художніми текстами, історичними і географічними картами тощо.
· Налаштувати учнів на позитивний результат ДПА.
· Нагадати учням дату, час та місце проведення державної підсумкової атестації.
· Повідомити батькам дату, час та місце проведення державної підсумкової атестації, перелік навчальних предметів, з яких проводитиметься державна підсумкова атестація.
· Напередодні державної підсумкової атестації підготувати робоче місце, навчальний кабінет.
Під час проведення:
· Попросити учнів відключити засоби мобільного зв’язку.
· Оголошуючи завдання, повільно та чітко проговорювати важливі терміни, робити невелику паузу до і після найбільш важливих повідомлень.
· Слідкувати за неухильним дотриманням дисципліни в аудиторії.
· Підтримувати учнів.
Після проведення
Усної державної підсумкової атестації:
· заповнити протокол проведення ДПА встановленого зразка;
· зібрати учнів у навчальному кабінеті;
· оголосити її результати;
· проаналізувати основні помилки учнів (не називаючи жодного прізвища!) з метою недопущення їх у майбутньому;
· знайти слова, щоб підтримати та підбадьорити учнів;
· здати протокол проведення ДПА у навчальну частину.
Письмової державної підсумкової атестації:
· зустрітися з учнями;
· порадити учням відпочити і спланувати свої дії щодо підготовки до державної підсумкової атестації з інших навчальних предметів;
· обговорити з учнями запитання та проблеми, які виникли у них під час складання державної підсумкової атестації;
· перевірити роботи учнів (після відпочинку);
· заповнити протокол проведення ДПА встановленого зразка;
· проаналізувати результати ДПА й виявити типові помилки;
· зробити письмовий аналіз робіт на державну підсумкову атестацію;
· здати протокол, письмові роботи учнів та їх аналіз у навчальну частину.