Поради учням щодо складання державної підсумкової атестації
(ці поради рекомендуємо розмістити у куточках підготовки до ДПА,
які створюються у навчальних кабінетах)
До складання:
· Чітко визначте обсяг матеріалу, який ви вивчатимете (розділ, тема тощо).
· Під час підготовки до державної підсумкової атестації з будь-якого навчального предмета структуруйте матеріал за допомогою планів, схем. Робіть це у письмовому вигляді. Адже досить часто буває так: вам здається, що ви все знаєте, пам'ятаєте, а коли починаєте відповідати – ваша відповідь виходить уривчастою, фрагментарною.
· Перегляньте спочатку весь матеріал і раціонально сплануйте його вивчення: наприклад, якщо потрібно вивчити 100 питань за чотири дні, то у перші два дні вивчіть 70% усього обсягу, третього дня – решту питань, четвертого – повторіть вивчене. При цьому складні питання чергуйте з простішими.
· Розпочніть заняття з найважчого матеріалу, який знаєте найгірше. Якщо не можете щось згадати, запишіть на аркуші запитання, які ви можете поставити викладачу під час консультації.
· Намагайтеся зрозуміти матеріал, що вивчаєте, а не механічно його запам'ятовувати.
· Не вивчайте новий матеріал безпосередньо перед державною підсумковою атестацією, робіть це заздалегідь.
· Пам'ятайте, що інформація, одержана на консультації перед державною підсумковою атестацією, буде корисною для вас.
· Не забудьте під час консультації поставити педагогу ті запитання, які вас найбільше хвилюють.
· Робіть шпаргалки за бажанням, це сприяє закріпленню знань, однак пам'ятайте, що користуватися ними під час державної підсумкової атестації не можна.
· Повторіть плани відповідей на запитання напередодні державної підсумкової атестації, акцентуйте увагу на найважчих.
· Не забудьте прийти на консультацію.
· Ляжте раніше спати напередодні державної підсумкової атестації, а ранок у жодному разі не розпочинайте «зубрінням».
· Чергуйте заняття і відпочинок під час усього періоду підготовки до державної підсумкової атестації.
· Не думайте про те, що не впораєтесь із завданнями, навпаки подумки уявляйте собі картину успіху.
· Прийдіть на державну підсумкову атестацію завчасно.
Під час складання
Усної державної підсумкової атестації:
· візьміть білет, назвіть його номер;
· сядьте на місце, заспокойтеся;
· прочитайте завдання;
· зосередьтеся і спробуйте зрозуміти зміст завдань;
· складіть детальний план відповіді, запишіть важливі визначення, формули, схеми;
· готуючи конспект відповіді, не намагайтеся записати все слово в слово;
· відшліфуйте і зафіксуйте першу фразу своєї відповіді, яка має бути змістовною і стилістично бездоганною;
· пам'ятайте, що таблиці, плакати тощо, що є у вашому розпорядженні під час державної підсумкової атестації, - це ваші помічники, тому що у них міститься значна частина інформації, необхідної для відповіді;
· починайте відповідь з оголошення її плану. У цьому випадку екзаменатор з перших хвилин оцінить не тільки коло питань, що ви будете розглядати, а й вашу здатність логічно мислити та грамотно будувати відповідь;
· висловлюйтеся логічно;
· супроводжуйте відповідь узагальненнями, викладом закономірностей;
· тримайтеся впевнено, відповідайте чітко, але не голосно;
· намагайтеся, щоб ваша відповідь на кожне запитання тривала не більше 5-7 хвилин;
· не виправдовуйтеся, якщо ви допустили у відповіді неточність;
· проаналізуйте свою помилку, спробуйте показати екзаменаторам, що ця помилка випадкова і надалі ви її не допустите. Будьте спокійними. У такій ситуації лише ясність і чіткість вашого мислення допоможуть спростувати негативний ефект помилки;
· не хвилюйтеся, якщо не знаєте, як відповідати на запитання, спробуйте зібратися з думками. Згадайте все, що стосується даної теми;
· не говоріть відразу, що не можете відповісти на запитання, це відчуття може бути помилковим.
Письмової державної підсумкової атестації:
· не сподівайтеся на допомогу екзаменатора, якщо вам не зрозумілий текст завдання. Екзаменатор має право давати пояснення, якщо текст завдання погано надрукований;
· почніть розв'язувати найлегше, на вашу думку, завдання. Заплутана умова ще не говорить про складність завдання. Зберіться з думками та починайте працювати. У вас все вийде!;
· не зациклюйтеся на тому завданні, яке не можете розв'язати, спробуйте розв'язати інше. Можливо, успіх розв'язання легшого завдання додасть вам упевненості, і ви зможете впоратися зі складнішим.
· будьте уважними, запам'ятайте вказівки учителя щодо підписання роботи, заповнення певних бланків (якщо це необхідно) та виконання завдань.
· сконцентруйтеся після організаційних моментів – для вас тепер є лише текст завдань і час для їх виконання.
· прочитайте завдання двічі і обов'язково до кінця, зрозумійте, що від вас вимагається;
· не поспішайте, оскільки можете неправильно зрозуміти умови завдань;
· думайте лише про виконання того завдання, яке виконуєте, а не всіх відразу;
· перевірте виконане завдання;
· прислухайтеся до своєї інтуїції.
Після складання:
· зателефонуйте батькам. Пам'ятайте, що вони хвилюються за вас;
· проаналізуйте ваші помилки, щоб не допускати їх у майбутньому;
· відпочиньте у цей день, а вже з наступного починайте готуватися до державної підсумкової атестації з іншого навчального предмета;
· під час підготовки до державної підсумкової атестації з іншого навчального предмета врахуйте вже набутий вами досвід.