Завдання ІІІ етапу
ХVІІ Міжнародного конкурсу з української мови ім. Петра Яцика
(для учнів професійно-технічних навчальних закладів)
- У невеликому творі-роздумі (1,5–2с.) розкрийте зміст висловлювання В.Сухомлинського: «Будь-яка праця стає творчістю, якщо ти вкладаєш у неї душу».
12 балів
- Запишіть іменники у родовому відмінку однини:
Париж, атом, відмінок, листок, горобець, кришталь, Рим, хліб, камінь (матеріал), туризм, грім, Дністер, пісок, садочок, лиман, всесвіт.
4 бали
- Запишіть словосполучення, узгодивши числівники з іменниками:
П’ятсот тридцять три (стілець), дев’яносто п’ять (гривня), семеро (студент), двоє (киянин), обидва (брат), третина (читач), багато (виборець), одна шоста (аркуш), три й одна п’ята (метр), двоє (вікно), чотири з половиною (відсоток), тисяча (примірник).
6 балів
- Поясніть значення фразеологізмів:
Глек розбити, ні в сих ні в тих, позичити в Сірка очі, дивитися чужими очима, у трьох соснах заблукати, скуштувати березової каші.
6 балів
- Спишіть і розставте розділові знаки. Виконайте синтаксичний розбір речення:
Як заллє Вербівку літнє палке сонце як засипле її зверху золотом та сріблом сонячне марево то вся кучерява долина здається залитою буйними зеленими морськими прозорими хвилями що десь набігли з моря й залили й затопили долину і скам’яніли піднявшись високо вгору. (І.Нечуй-Левицький)
8 балів
Завдання ІІІ етапу
ХV Міжнародного конкурсу з української мови ім. Петра Яцика
(для учнів професійно-технічних навчальних закладів)
- Складіть твір-роздум на тему: «Хто не має коріння, той як перекотиполе» (орієнтовний обсяг – 2 сторінки).
(12 балів)
- Запишіть правильно подані слова, знявши риску:
Людино/люб, авіа/завод, діаметрально/протилежний, жовто/гарячий, мовно/літературний, пів/міста, пів/України, чітко/окреслений, суспільно/необхідний, свят/вечір, мати/й/мачуха, супер/обкладинка, яхт/клуб, фото/копія, міні/фабрика, аеро/вокзал.
(8 балів)
- Утворіть від поданих слів прикметники:
Тиждень, проїзд, пристрасть, студент, турист, кість, пестити, хвастати, випуск, пропаганда.
(5 балів)
- Доберіть до кожного слова іншомовного походження український відповідник з довідки.
Екстраординарний, трансформер, міленіум, лімітувати, дилер, симптом, генерація, модифікація.
Довідка: покоління, посередник, особливий, перевертень, ознака, тисячоліття, обмежувати, оновлення.
(4 бали)
- Спишіть, розставте розділові знаки. У останньому реченні підкресліть головні та другорядні члени.
- Луки гори пишні сади все зелене й принишкле (О. Гончар)
- Все його радувало і обсаджені дубами шляхи і багаті чорні землі і степи безкраї і стародавні могили на них (В. Гжицький)
- Переходячи потік за потоком минаючи похмурі ліси де озивалась часом дзвінком корова або білиця сипала вниз під смереку об´їдки шишок Іван піднімався все вище. (М.Коцюбинський)
- Як заллє Вербівку літнє палке сонце як засипле її зверху золотом та сріблом сонячне марево то вся кучерява долина здається залитою буйними зеленими морськими прозорими хвилями що десь набігли з моря й залили й затопили долину і скам´яніли піднявшись високо вгору. (І.Нечуй-Левицький)
(8 балів)
Завдання ІІІ етапу
ХІV Міжнародного конкурсу з української мови ім. Петра Яцика
(для учнів професійно-технічних навчальних закладів)
1. Напиши твір-роздум (обсяг – 1, 5 стор.), епіграфом до якого можна було б узяти вислів: Визнавши свою слабкість, людина стає сильнішою (Оноре де Бальзак).
(12 балів)
2. Відредагуй подані речення, запиши їх.
1.Він завжди дуже піклувався за дітей. 2. Завдяки дощу я підхопив нежить. 3. Із-за цих обставин командировку довелося відкласти на тиждень. 4. Для багатьох відома ця мелодія.
(4 бали)
3. Перепиши, вставляючи замість крапок пропущені літери, знімаючи риски та розставляючи пропущені розділові знаки.
Не/вдаюч..сь у розлогі теорії можн.. сказати що головне покликан..я мови творити із б..ологічної істоти людину розумну тобто гром..дянина котрий не/плаває у вакуумі а ходить по з..млі певної д..ржави. Отже всіх хто живе і діє в Україні суверен..ій має об’єднувати в суспіл..ство українська мова котру всього/на/всього треба знати.
(4 бали)
4. Випиши з речень фразеологізми. Письмово розкрий значення кожного з них.
Вожді, пророки, славні вояки – їм не судилось канути у Лету, їх імена палають, як зірки. (М.Луків.) Мого народу згублені кровини – неопалима купина калини. (М.Боровко.)
(2 бали)
5. Визнач, синонімами яких оцінних слів стали подані власні імена. Запиши слова парами. Зразок. Лазар – жебрак.
Аполлон, Соломон, Іуда, Дон Кіхот, Плюшкін, Пінкертон.
(3 бали)
6. Запиши подані слова, знявши риски.
Пліч/о/пліч, з/дня/на/день, всього/на/всього, до/речі, не/до/вподоби, не/сьогодні/завтра, на/добра/ніч, до/загину, с/покон/віків, на/самоті, по/праву/руч, кінець/кінцем.
Всього – 28 балів