Обдаровані учні – це майбутнє нації, її інтелектуальна еліта, світовий авторитет. Саме тому перед кожним педагогом стоїть важливе завдання: створити оптимальні умови для розвитку й підтримки обдарованої молоді.
Обдарованість – явище багатогранне. Термін «обдарований» був вперше вжитий А.Треєм у 1839 у розумінні слова «геній». Стосовно обдарованості існує дві протилежні точки зору. Перша – соціальна: більшість людей від народження однаково наділені розумом і різниця у рівні їхніх здібностей зумовлена різницею життєвих умов (Дж. Локк, Гельвецій). Друга точка зору – генетична: обдарованість – вроджене, досить рідкісне явище, що успадковується від батьків і навіть через покоління (Гальтон, Стернберг).
Суперечність цих поглядів зникає, якщо вважати, що потенційна обдарованість по відношенню до різних видів діяльності притаманна багатьом дітям, тоді як актуальну обдарованість демонструє лише незначна частина дітей.
Показники творчої обдарованості учнів:
1. Стійка, підвищена потреба в самоствердженні.
2. Наявність особистої думки.
3. Інтелектуальна незалежність, зневажливе ставлення до стереотипів.
4. Висока самооцінка.
5. Почуття гумору, дотепність.
6. Оригінальність висловлювань.
7. Імпульсивність, поривчастість.
8. Прагнення самостійно долати труднощі, які виникли.
9. Вимогливість до себе.
10. Завзяття й наполегливість.
11. Потреба в серйозній внутрішній роботі, створенні своєї індивідуальності, духовному зростанні.
У разі виникнення сумнівів стосовно обдарованості того чи іншого учня викладачі, порадившись із психологом, можуть скористатись уже відомими варіантами проведення діагностики. Найпоширенішим із них є текстологічний підхід – оцінка інтелектуального розвитку (тести Д. Векслера) та креативності (тести Торранса, Плфорда), а також методики виявлення домінантної мотивації. У вітчизняній психології поширилася методика дослідження інтелектуальної активності особистості – «креативного поля» (Д. Богоявленська).
Удосконалити навчально-виховний процес з обдарованими дітьми, дати їм ґрунтовні, міцні знання, озброїти їх практичним розумінням основ наук допомагає, насамперед, періодичність проведення олімпіад з основ наук, конкурсів-захистів науково-дослідницьких робіт, КВК, турнірів, конкурсів знавців, вікторин, інтелектуальних аукціонів, змагань, ігрових тренінгів, ігор, семінарів, систематичність проведення творчих тренінгів, інтелектуальних марафонів тощо.