Методична сторінка
Короп Тетяни Сергіївни

Alternative content

Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [22]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Створення та використання мультимедійних презентацій у навчальному процесі (методичні рекомендації)

 

Сучасна освіта, випереджаючи суспільний розвиток, стрімко опановує інформаційні технології. Головним  засобом цих технологій є комп’ютер і його програмне забезпечення, які стали невід’ємною частиною навчання учнів.

Що ж нового вносить у навчальний процес комп’ютер?

Досвід переконує, що комп’ютер сприяє не тільки розвитку самостійності, творчих здібностей учнів, його застосування дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Комп’ютер забезпечує активізацію діяльності вчителя та учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або загальної обдарованості, формуванню знань, посилює міжпредметні зв’язки. Все це дає можливість покращити якість навчання.

 Використання інформаційних технологій на уроках  може відбуватися різними способами, це залежить від низки факторів, найважливішими з яких вважаємо такі: потреби конкретного уроку, рівень володіння різними програмами та наявність комп’ютерної техніки у кабінеті.

Серед зазначених технологій можна виділити такі їх види:

- електронні підручники;

- окремі типи файлів (зображення, відео-, аудіо-, анімації);

- розроблені авторські уроки (інтеграція різних об’єктів в один формат -     презентації, web-сторінки).

У своїй роботі викладачі надають перевагу використанню  мультимедійних супроводів уроків, адже мультимедіа – це сучасна комп’ютерна інформаційна технологія, що дозволяє об’єднувати в одній комп’ютерній програмно-технічній системі текст, звук, відеозображення, графічне зображення та анімацію (мультиплікацію).

Експерти з маркетингу ще до появи технології мультимедіа за результатами численних експериментів виявили залежність між способом засвоєння матеріалу і здатністю відтворити здобуті знання через певний час. Найефективнішу дію на людину здійснює та інформація, яка впливає на кілька органів чуття, вона засвоюється тим краще і міцніше, чим більше видів сприймання активізовано.

Отже, очевидною є та роль, яка відводиться мультимедійним засобам навчання, що виникли з появою потужних багатофункціональних комп’ютерів, розвинених комп’ютерних систем навчання. Ще Я.А.Коменський у праці «Велика дидактика» писав: «...Все, що тільки можна, давати для сприймання чуттям, а саме: видиме – для сприймання зором, чутне – слухом, запахи – нюхом, доступне дотикові – через дотик. Якщо будь-які предмети можна сприйняти кількома чуттями, нехай вони відразу сприймаються кількома чуттями...»

Завдяки мультимедійним технологіям сухий теоретичний матеріал оживає: видатні прозаїки і поети перетворюються на живих людей, історичні події стають близькими, абстрактні поняття постають як конкретні явища. Мультимедіа дають можливість учням побачити найвидатніші музеї світу, «стати свідками» історичних подій минулого і сучасного, бути «присутніми» на лекціях видатних науковців та педагогів. 

Відбуваються суттєві зміни й у навчальному процесі, в центрі якого тепер перебуває особистість учня, а головною метою стає розвиток його духовних, інтелектуальних і творчих здібностей, пізнавальної активності, усвідомлення моральних цінностей, що згодом дозволить стати здатним до самостійного мислення, самореалізації, прийняття важливих рішень, вміння працювати над розв’язуванням важливих життєвих проблем. Змінюється в цьому процесі і роль учителя: він тепер науковий керівник, співавтор, координатор, партнер, консультант.

Дидактичні можливості мультимедійних засобів навчання, що використовуються на уроках, можна стисло визначити так:

-  посилення мотивації навчання;

- активізація навчальної діяльності учнів, посилення їх ролі як суб’єкта навчання діяльності (можливість обирати послідовність вивчення матеріалу, визначення міри і характеру допомоги та ін.);

- індивідуалізація процесу навчання, використання основних і допоміжних навчальних впливів, розширення меж самостійної діяльності школярів;

-  урізноманітнення форм подання інформації;

-  урізноманітнення типів навчальних завдань;

- створення навчального середовища, яке забезпечує "занурення" учня в уявний світ, у певні соціальні ситуації;

-  постійне застосування ігрових прийомів;

-  забезпечення негайного зворотного зв’язку, можливість рефлексії;

-  можливість відтворення фрагмента навчальної діяльності.

Використання ІКТ сприяє тому, що за короткий час особистість спроможна засвоїти та переробити великий обсяг інформації. Фактичне сприйняття демонстраційних матеріалів є в 60 тисяч разів швидшим, аніж тексту, який читаємо. Саме тому наочне подання інформації має велике значення під час проведення лекцій, публічних виступів, узагальнення досвіду тощо.

Запам’ятовування інформації відбувається таким чином: якщо сприймається лише слухова інформація, то засвоюється 20% матеріалу; якщо інформація отримується лише за допомогою зору, то запам’ятовується до 30% матеріалу. За умови комбінованого поєднання слухового та зорового каналів інформації людина спроможна швидко засвоїти до 60% отриманої інформації. Таким чином, використання мультимедіа сприяє кращому вивченню навчальної інформації на уроках.

Власний досвід створення та використання презентацій у процесі вивчення зарубіжної літератури дозволяє визначити низку факторів, які впливають на  ефективність навчально-виховного процесу:

-  зростання впливу виступу на аудиторію, оскільки значний обсяг інформації сприймається зоровими та слуховими рецепторами одночасно;

- полегшення розуміння і сприйняття поданого матеріалу;

- запам’ятовування навчального матеріалу на значний період;

- збільшення психологічної вірогідності прийняття правильних висновків, суджень, узагальнень;

- скорочення часу на розкриття проблеми.

У  практичній діяльності викладачами найчастіше  використовуються презентації, створені за допомогою програми Power Point, зокрема такі їх види: 

- презентації для лекційного викладу матеріалу;

- презентації для повторювально-узагальнюючих уроків;

- презентації для уроків тематичного оцінювання знань.

Компонування матеріалу програми в цьому випадку слугує своєрідною формою опорного конспекту. Варто зазначити також, що учні під час підготовки домашнього завдання часто використовують презентацію, вважаючи, що вона більш зрозуміла й логічна.

Мультимедійні уроки, зазвичай, будуються за такою структурою:

1. Мотивація уроку – короткий вступний матеріал. Часто під час мотивації створюється проблемна ситуація за допомогою проблемного запитання.

2. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.

3. Основна частина уроку – опанування навчальним матеріалом уроку: робота з поняттями, невеликими текстовими фрагментами, що містять навчальну інформацію, відеосюжетами, аудіозаписами, фотодокументами, таблицями, схемами (виклад необхідної інформації з теми у вигляді слайдів).

Мультимедійні технології дозволяють подати учням набагато більше інформації, ніж на уроці без використання комп’ютера.

Основна частина уроку може включати і проведення невеликої навчальної дискусії, роботу в групах, творчий звіт з виконання індивідуального завдання. Звісно, використовуються і традиційні форми роботи та методи і прийоми навчання.

4. Підбиття підсумків уроку включає рефлексію почуттів (наприклад, що сподобалося на уроці найбільше), способів діяльності учнів (для прикладу, чи раціональними були види діяльності, завдання, що використовувалися під час заняття) та відтворення учнями  основних понять уроку з демонстрацією слайдів з текстовими фрагментами.

Може виникнути питання – а чи не є використання мультимедійних технологій даниною сучасності, адже такі етапи  можна  запланувати і для звичайного уроку? Однак уже перший досвід використання ІКТ свідчить, що їх упровадження підвищує ефективність засвоєння матеріалу, інтенсифікує процес навчання, стимулює інтерес учнів як до знань, так і до процесу їх отримання.

Систематичне використання комп’ютера на уроці, зокрема систем  презентацій, сприяє наступному:

- підвищенню якісного рівня використання наочності на уроці;

- зростанню продуктивності уроку;

- реалізації міжпредметних зв’язків;

- логічному викладу навчального матеріалу, що значно підвищує рівень знань учнів;

- покращенню взаємин "учень-учитель", особливо з учнями, "далекими" від мови та літератури, які, зазвичай, захоплюються інформатикою;

- зміні ставлення учнів до комп’ютера: вони починають сприймати його як універсальний інструмент для роботи в будь-якій галузі людської діяльності.

Зрозуміло, що уроки з використанням мультимедійних технологій потребують значної підготовчої діяльності педагога. Учитель повинен вміти користуватися різноманітними  програмами: графічними, flesh – анімації, web – редактора, програмами для створення презентацій, програмами для роботи зі звуком та відео тощо.

Для унаочнення навчального матеріалу дуже часто використовуються  ресурси Інтернету.

Мультимедійний урок дає можливість комбінувати на одному занятті велику кількість цікавих завдань, залучаючи все більше учнів до активної роботи.   Іноді створюємо презентації разом з учнями, пояснюючи, який результат є очікуваним, але обов’язково враховуємо їхню думку.

Вважаємо, що головне завдання використання ІКТ у процесі вивчення зарубіжної літератури – підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Загальновизнано, що особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає. Використання комп’ютерних технологій вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, ставить нові вимоги до професійної майстерності викладання предмета у комп’ютерному класі, вимагає чіткої організації та індивідуальної роботи з кожним учнем під час навчально-виховного процесу.  

На  уроці літератури метою презентації може бути:

-             актуалізація знань;

-             супровід пояснення вчителем нового матеріалу;

-             первинне закріплення знань;

-             узагальнення і систематизація знань.

Актуалізація знань, як правило,  проходить у вигляді бесіди з учнями. Питання такої бесіди доцільно оформити в слайди, але не у вигляді простого тексту. Питання можуть бути представлені як невеликий відеоряд, малюнки з підручника, що вимагають коментарів. Згадуючи вивчений матеріал, можна привести 1-2 слайди з попередньої презентації (якщо така була). Їх оформлення не варто різко міняти під новий фон, так краще спрацьовує асоціативна пам'ять. На деяких слайдах можуть бути поміщені підказки до відповідей, але не самі відповіді, оскільки втрачається ефект значущості відповідей, їх непередбачуваність.

При поясненні нового матеріалу можливості самої презентації і її оформлення набувають найбільшого значення. Послідовність показу і логіка будови залежать від змісту матеріалу, що вивчається, особливостей сприйняття учнівської аудиторії, індивідуальності вчителя. Стиль може визначатися навіть взаємовідношенням учнів і вчителя, але деякі загальні правила все-таки можна виділити.

    По-перше, слайди бажано не перенавантажувати текстом. Краще розмістити короткі тези, дати, імена, терміни, що часто перепитуються учнями при записі матеріалу.

     По-друге, відібрані ілюстрації мають бути реалістичними, масштаби - обумовленими заздалегідь.

     Найбільш важливий матеріал, що вимагає обов'язкового засвоєння, краще виділити яскравіше, оригінальніше для включення асоціативної зорової пам'яті. Вчителі знають, що такий матеріал потрібно пред'являти кілька разів в різній формі. Тут слайди презентації незамінні.

     На уроці не обов'язково все пояснення супроводжувати слайдами презентації. Вчитель цілком може включити і записи на дошці (особливо якщо їх можуть зробити учні).

     При тривалому поясненні, особливо для учнів з ослабленою увагою, можна для релаксації включити відеофрагмент (не більше 1 хвилини), що супроводжується музикою. Він може і не нести дуже важливої інформації, але обов'язково має бути пов'язаний з темою уроку.

    Первинне закріплення частіше проходить у вигляді бесіди або під час виконання відповідних завдань. Матеріал, що пред'являється для запитань, може бути оформлений на слайдах презентації.

На узагальнення й систематизацію знань, як правило, відводиться окремий урок. Немає сенсу  проводити його з використанням електронної презентації, якщо при вивченні узагальнюючої теми  жодного разу не використовувався цей вид наочності. В цьому випадку учні більше звертатимуть увагу на форму, а не на зміст уроку.

 У презентацію узагальнюючого уроку можна включити схеми, таблиці, діаграми. Фрагменти слайдів презентації, що використовувалися раніше, можна перегрупувати з метою проведення порівняння або аналізу і представити учням. До узагальнюючого уроку можна запропонувати   учням захист мініпроекту по темі, також з використанням слайдів презентації.

Категорія: Мої статті | Додав: Татьяна (03.02.2014)
Переглядів: 3829 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 4.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Пошук
Друзі сайту
mon.gov.ua

Погода, 03 Февраль
Погода в Полтаве
-10

Макс.: -6° Мин.: -12°

Влажность: 71%

Ветер: SSE - 8 KPH







Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz