Концептуальні ідеї участі
педагогічних працівників у науковій діяльності й необхідність інтеграції
наукових досліджень з освітнім процесом було закладено у Національній доктрині
розвитку освіти України – державному документі, який визначає стратегію й
основні напрями її розвитку у ХХІ столітті.
Сьогодні можна з впевненістю констатувати,
що на часі новий етап зв'язку педагогічної науки та практики, який полягає в
тому, щоб залучити викладачів до науково-дослідної діяльності, познайомити їх
із технологією дослідження та навчити самостійно вирішувати науковим способом
поточні проблеми навчально-виробничого та навчально-виховного процесів.
У ХХІ столітті технологія та методологія
дослідної діяльності відчутно просунулася вперед, перетворилась у самостійну
галузь знання та стала реальним засобом управління таким складним організмом, як
професійно-технічний навчальний заклад. З'явилась значна кількість інноваційних
програм, авторських технологій і шкіл, альтернативних підручників. Поступово
створюються організаційно-педагогічні умови, які узаконюють педагогічну
творчість і спрямовують її на зв'язок педагогічної науки з практикою закладів
освіти.
Аналіз стану сучасної освіти
свідчить про необхідність обґрунтованої системи діяльності
професійно-технічного навчального закладу, орієнтованої не стільки на його
збереження й функціонування, скільки на перспективні напрями розвитку. Така
орієнтація виводить на перший план організацію науково-дослідної діяльності
педагогічного колективу, що має свою технологію, відмінну від технології
традиційної діяльності викладача.
Результати цієї діяльності
можуть бути як теоретичними (розкриття сутності, виявлення закономірностей
зв'язків педагогічних явищ), так і практичними (науково-методичні рекомендації,
авторські програми, методичні розробки тощо). Однак аспект організації та
управління науково-дослідною діяльністю педагогічних колективів
професійно-технічних навчальних закладів у науці не розроблений.
Науково-дослідна діяльність – це
процес творчий, тому змусити займатися дослідженням педагога неможливо. Якщо
управління будуватиметься на силових методах, то його результати носитимуть
конфліктний характер і породжуватимуть напругу у колективі. Про якість такої
роботи та її доцільність не варто буде й говорити. У цих умовах найважливішим
завданням адміністрації навчального закладу є залучення педагогів до
індивідуальних або колективних досліджень, стимулювання їх творчої активності.
Під управлінням
науково-дослідною діяльністю пропонуємо розуміти цілеспрямовану взаємодію
адміністрації з педагогами, орієнтовану на вирішення конкретних проблем
навчання і виховання шляхом дослідження об'єктивних закономірностей
навчально-виховного процесу.
В основу побудови концепції
підготовки викладача до науково-дослідної діяльності необхідно покласти
системний, рефлексивно-діяльний і індивідуально-творчий підходи, що
забезпечують функціонування цілісного процесу формування особистості вчителя.
Управлінська діяльність може
бути представлена у вигляді технологічного ланцюжка, який визначає
послідовність певних дій. Стосовно до науково-дослідницької діяльності в
модифікованому вигляді запропонована технологія буде полягати у здійсненні
наступних послідовних етапів роботи:
- ·діагностика
творчого потенціалу педагогічного колективу, вивчення науково-методичних потреб
і можливостей викладачів, рівень їх готовності до інноваційної, науково-дослідної
діяльності);
- ·постановка
цілей і завдань (створення програм, проектів);
- ·прогнозування
(прогнози щодо вибору змісту і напрямків дослідницької діяльності, ймовірних
проблем, шляхів і засобів їх вирішення, можливих наслідків);
- ·проектування
(генерація, опрацювання і комбінування проектних ідей та рішень);
- ·педагогічна
комунікація (спілкування, взаємодія, адресні рекомендації, інформаційний вплив);
- ·організація
(створення творчих груп, творчих лабораторій, стимулювання їхньої діяльності);
- аналіз
отриманих результатів (контроль, оцінка, корекція, регулювання).
Викладач - практик, що здійснює науково-дослідну
роботу, відштовхується від проблем конкретного професійно-технічного навчального
закладу. Він може осмислити ситуацію, співвіднести її з науковою теорією, на основі наявних закономірностей знайти шлях
вирішення існуючої проблеми, надати допомогу колегам.
Дослідження педагогів
відрізняються від досліджень наукових колективів прикладним характером (дослідження
вирішують будь-яку актуальну проблему конкретного навчального закладу);
спрямованістю на вдосконалення навчально-виховного процесу та підвищення
результатів навчання тощо. При цьому важливим є створення умов, що стимулюють
педагогів до творчого пошуку, досягненню максимальних результатів.
До таких умов слід віднести:
- ·інформування
педагогічних кадрів про актуальні проблеми навчання і виховання;
- створення
ситуації постійного творчого спілкування педагогів як усередині навчального
закладу, так і поза його межами (організація зустрічей, наукових семінарів,
конференцій, «круглих столів» тощо);
- ·організаційну,
педагогічну і змістовну підтримку експериментальної та інноваційної діяльності
педагогів;
- ·надання
викладачам свободи вибору напрямків досліджень, ступеня участі та форм науково-дослідної
діяльності (робота в складі проблемних груп , творчих лабораторій, в парах або
індивідуально);
- ознайомлення
викладачів з методологією науково-педагогічного дослідження;
- консолідацію
зусиль педагогічного колективу для розробки і реалізації науково-дослідної
програми, що базується на багатосторонньому та різнорівневому аналізі;
- ·включення
педагогів у систему інформаційного світового простору;
- ·забезпечення
гласності та об'єктивної оцінки результатів науково-дослідної роботи педагогів
(творчі звіти, повідомлення тощо);
- ·наявність
системи матеріальної винагороди.
Педагогічно спрямована
організація науково-дослідної роботи дає змогу повніше використати творчий
потенціал колективу, включити в діяльність досвід більшості педагогів, якісно
вдосконалити їх професійну майстерність. Вона допомагає колективно та
індивідуально усвідомити досягнення педагогічної науки з певної проблеми
навчального закладу та ефективно впроваджувати їх у практику.
Завдання керівника професійно-технічного
навчального закладу – підвищити компетентність, дієвість управління процесами науково-дослідної
роботи за рахунок якісного програмно-методичного забезпечення всієї роботи
колективу. У даному випадку в якості керівника виступає заступник директора з
науково-методичної роботи або методист. Саме він організовує, спрямовує і
стимулює дослідницьку діяльність педагогів.
Література
1.
Аспекти
управлінської діяльності в школі. Частина І/ Упор. Н.Мурашко – К.: Редакція
загальнопедагогічних газет, 2003. – 128 с. – Бібліотека «Шкільного світу».
2. Володарська Є., Лебедєв
С. Управління науковою діяльністю
// Вища освіта в Росії: 2001. № 1. С. 85 - 94.
3.
Гребьонкіна Л. К., Анциперова
Н. С. Технологія
управлінської діяльності заступника
директора школи. – М.: Центр «Педагогічний пошук», 2000.
4.
Жерносек
І.П. Організація науково-методичної роботи в школі. – Х.: Вид. Група «Основа»,
2006. – 128 с. – Бібліотека журналу «Управління школою»; Вип. 9.
|