Контроль за навчальним процесом – головне джерело інформації й діагностики
результатів роботи навчального закладу.
Контроль необхідний не
тільки керівникам, але й тим, кого контролюють. У ході контролю оцінюється
діяльність викладачів, відзначаються успіхи і недоліки у роботі, намічаються
шляхи усунення недоліків, аналізується і узагальнюється кращий педагогічний
досвід.
Аналіз вивченого у ПТНЗ
області стану організації навчально-виховного процесу свідчить про недостатній
рівень впровадження системи внутрішнього контролю за якістю загальноосвітньої
підготовки учнівської молоді. Тому вважаємо за доцільне рекомендувати
адміністрації професійно-технічних навчальних закладів наступне:
1. Внутрішній контроль має
бути регулятором навчально-виховного процесу: своєчасним, постійним, об’єктивним
та неформальним. Він забезпечує розв’язання трьох важливих завдань:
·
виявлення відхилень фактичних результатів навчання від
очікуваних;
·
з’ясування причин розходження мети та результатів
навчання;
·
визначення змісту регулюючої діяльності щодо зведення до
мінімуму наявних відхилень.
2. Внутрішній контроль
включений у загальний план навчального закладу й охоплює такі питання:
·
аналіз плануючої документації та стан виконання програм;
·
стан ведення журналів теоретичного навчання та учнівських
зошитів;
·
стан викладання навчальних предметів;
·
рівень професійної компетентності викладача;
·
стан методичної роботи;
·
рівень знань, вмінь та навичок учнів, оцінювання
навчальних досягнень учнів;
·
стан навчально-матеріальної бази, роботи навчальних
кабінетів;
·
робота предметних гуртків;
·
підготовка учнів до державної підсумкової атестації;
·
предметні олімпіади.
3. Структура організації
внутрішнього контролю складається з таких етапів:
·
визначення мети і об’єкта контролю;
·
складання плану перевірки;
·
вибір видів і методів контролю;
·
констатування фактичного стану справ;
·
об’єктивна оцінка цього стану;
·
рекомендації щодо підвищення ефективності навчально-виховного
процесу або ліквідації недоліків;
·
повторний контроль за виконанням рекомендацій.
4. Якість контролю за
навчанням у значній мірі залежить від правильного визначення видів контролю. У
залежності від мети контроль може бути:
·
комплексним або фронтальним;
·
тематичним (для глибокого вивчення окремих питань,
рішення конкретних задач).
Виділяють види контролю:
·
персональний (індивідуальний);
·
предметно-узагальнюючий;
·
узагальнюючий по групах.
5. До основних складових
педагогічного контролю результативності навчального процесу належить моніторинг
і діагностика.
Моніторинг навчально-виховного
процесу - складова педагогічного контролю, яка реалізує тривале спостереження
за перебігом навчально-виховного процесу з фіксацією його визначних етапів, що
дає змогу передбачити розвиток освітніх ситуацій або ж виробити заходи корекції
дидактичної та методичної систем задля отримання бажаних результатів
(необхідного рівня навчальних досягнень учнів).
Педагогічна діагностика - процес
зіставлення реального рівня навчальних досягнень учнів або групи зі змістом
ідеалізованої моделі. Вона ґрунтується на матеріалах моніторингу і є
інструментальним, технологічним засобом вироблення коригуючих дій, спрямованих
на підвищення ефективності та якості навчання.
6. При перевірці виконання
викладачем навчальних планів і програм
перевіряючий зіставляє календарні плани із записами в журналі, звертає увагу на
виконання практичних і лабораторних робіт, проведення достатньої кількості
контрольних робіт, тематичного оцінювання.
7. У системі контролю за веденням
документації важливе місце займає перевірка журналів теоретичного навчання.
Вона дає можливість з’ясувати виконання викладачем навчальних планів і програм,
характер контрольних та самостійних
робіт, успішність учнів, якість і своєчасність тематичного контролю.
Систематичність перевірки журналів – 1-2 рази на місяць. Зауваження щодо їх
ведення директор або заступник директора з навчально-виробничої діяльності
записує на окремій сторінці в кінці журналу із вказівкою термінів ліквідації
недоліків.
8. Перевірка ведення
учнівських зошитів дає змогу виявити багато сторін навчально-виховного процесу:
якість і характер письмових робіт, якість і періодичність перевірки викладачем
зошитів, дотримання вимог єдиного мовного режиму, систему роботи над помилками,
обсяг і характер домашніх завдань, якість знань учнів. За результатами
перевірки учнівських зошитів може бути виданий наказ по ПТНЗ, це питання може
виноситься на засідання методичних об’єднань, інструктивно-методичні наради.
9. Головне місце в системі
контролю за навчальним процесом займає контроль за станом викладання навчальних
предметів, у ході якого вивчаються такі питання:
·
якість і ефективність уроків викладача;
·
якість знань, умінь і навичок учнів;
·
виконання викладачем навчальних планів і програм;
·
організація позакласної роботи з предмету;
·
участь викладача у різних формах методичної роботи.
10. Перед відвідуванням
уроків бажано ознайомитися з програмними вимогами з даного навчального
предмета, з методичними рекомендаціями щодо його викладання; на основі записів
у журналі встановити, який матеріал вже вивчено, якою є система оцінювання
знань учнів. Після відвідування уроків перевіряючий проводить глибокий
педагогічний аналіз навчального заняття, вказує на його позитивні й негативні сторони,
надає необхідну методичну допомогу. Глибокий
і об’єктивний аналіз уроків дозволяє кожному викладачу подолати недоліки в
роботі, оволодіти тими методами і прийомами, які приносять оптимальні
результати.
11. Рівень знань, умінь і
навичок учнів є головним критерієм в оцінці роботи викладача, тому перевірка їх
є важливою складовою внутрішнього контролю, основними формами якого є
спостереження уроків, тестування учнів, письмові контрольні роботи після
вивчення теми, семестрові, проведення державної підсумкової атестації. Директор
або заступник з НВР перевіряють об’єктивність оцінки знань, умінь і навичок
учнів, відповідність її нормативним вимогам щодо оцінювання. Результати такого
контролю обговорюються на засіданні педагогічної ради, методичних об’єднань,
оформляються наказом по ПТНЗ.
12. Контроль за організацією
позаурочної роботи з предмета передбачає перевірку виконання плану предметного
гуртка, спостереження і аналіз навчальних занять, якість відвідування гуртка
учнями. Важливо контролювати організацію й проведення учнівських олімпіад з
предмета, предметних тижнів, інших заходів.
І головне, про що треба пам’ятати:
результативність внутрішнього контролю значною мірою залежить від виконання
рішень, прийнятих педагогічною радою, а також наказів директора навчального
закладу.
|