Нагальні питання, що виникають у процесі децентралізації системи професійно-технічної освіти, обговорили учасники зустрічі в рамках проекту Європейського фонду освіти «Децентралізація професійно-технічної освіти України», що відбулася в Міністерстві освіти і науки України 11 жовтня 2016 року. Зокрема, заступник директора департаменту професійної освіти МОН Катерина Мірошніченко зупинилася на викликах, що постали перед профтехосвітою сьогодні та потребують вирішення. Перший з них – це те, що раніше людина могла здобути професійну освіту в будь-якому регіоні країни, а зараз, з огляду на процес децентралізації, це зробити важко. За її словами, сьогодні запит ринку праці на деякі спеціальності знизився, але бажання населення здобути професійні кваліфікації, професію - не зменшилося. «З переходом до принципу формування регіонального замовлення ми вперше стикаємося з проблемою, коли особистість не може отримати професію в регіоні, який не є для неї рідним», - пояснила Катерина Мірошниченко.
Другий виклик – це забезпечення розвитку професійної освіти шляхом багатоканального фінансування, у зв’язку з чим виникає питання вибудови структури відповідальності місцевих органів влади. Регіони отримали додаткові надходження у місцевий бюджет за рахунок децентралізації, але не всі мають бажання ці кошти спрямувати на забезпечення професійно-технічної освіти. Чинним законодавством протягом багатьох років ця функція покладалася на державний бюджет, тому фінансувалися в першу чергу соціально необхідні статті, а коштів на розвиток закладів не вистачало. При багатоканальному фінансуванні могли би з’явитися шанси на отримання додаткових ресурсів як із бюджетів регіонів, так і за рахунок безпосередніх замовників робітничих кадрів – фізичних, юридичних осіб.
Третій виклик – це питання власності закладів професійної освіти, де разом з передачею власності місцевим органам влади виникає проблема їхньої відповідальності за збереження мережі ПТО. В окремих регіонах ПТНЗ можуть здійснювати підготовку за унікальними професіями, які потрібні всій країні, але в таких масштабах ці спеціальності не потрібні конкретному регіону. «Основне протиріччя - загальнодержавні функції професійно-технічної освіти і регіональні підходи до її використання», - підкреслила Катерина Мірошниченко.
|