Сучасна освіта потребує педагога, що творчо
мислить, вміє прогнозувати свій кінцевий результат, володіє новітніми методами
і технологіями навчання. Тому однією з центральних на сучасному етапі є
проблема професіоналізму викладачів.
Справжній професіонал повинен постійно
розвиватися, опановувати новітні технології, активно впроваджувати їх у власну
педагогічну діяльність.
Однією із популярних освітніх технологій
сьогодення є створення портфоліо.
Що представляє
собою портфоліо?
У перекладі з італійської слово «портфоліо»
означає «тека з документами», «папка спеціаліста». Його часто трактують також
як «досьє успіхів». Портфоліо одночасно є й формою подання, і процесом
організації, і технологією роботи з різноманітними об'єктами пізнавальної діяльності.
Ідея застосування портфоліо в освіті прийшла з
США, де вона виникла у 80 – х роках. Справжній бум почався в кінці 80 – х – на
початку 90 – х рр. З цього часу використання портфоліо в школах носить масовий
характер. Портфоліо часто використовується в школах США у формі випускного
проекту, який передбачає дослідницький проект, конкретний продукт діяльності,
усну презентацію; в Данії виконання міждисциплінарного проекту портфоліо
офіційно замінили випускні іспити.
Характерним явищем, що лежить у руслі Болонського
процесу, стало створення єдиних європейських зразків портфоліо, таких, як
прийняте Радою Європи
"Європейське мовне портфоліо".
Ідея
портфоліо стає все більш популярною у Японії, її називають одним із трендів
сучасної освіти в Росії та Україні.
В рамках цієї технології розрізняють «портфоліо
викладача» й «портфоліо учня». У запропонованій статті мова буде йти про «досьє
успіхів» педагога, тому що тільки опанувавши нову технологію відносно власних
досягнень, можна навчити учнів засобам самоорганізації і саморозвитку особистості.
У методичній літературі знаходимо такі визначення
поняття «портфоліо викладача»:
-
Це індивідуальна папка, в якій зафіксовані особисті
професійні досягнення в освітній діяльності, результати навчання, виховання і
розвитку учнів, внесок педагога в розвиток системи освіти.
-
Це спосіб фіксування й накопичення матеріалів, що
демонструють рівень професіоналізму викладача і вміння вирішувати завдання
своєї професійної діяльності.
Портфоліо викладача створюється з метою моніторингу
зростання професійної педагогічної діяльності конкретного викладача; систематизації
навчальних матеріалів і доробок; обміну
досвідом і власними досягненнями з колегами; участі у конкурсах педагогічної майстерності; підготовки до атестації.
В залежності від носія
інформації розрізняють електронні й паперові портфоліо. В ідеальному варіанті
портфоліо формується з використанням інформаційно-комунікаційних технологій
(комп’ютерної техніки та мережі Internet).
Що стосується структури
портфоліо, то вона може виглядати наступним чином:
1. Розділ І
Загальні відомості про викладача.
2. Розділ ІІ
Результати педагогічної діяльності.
3.
Розділ ІІІ
Науково-методична діяльність.
4. Розділ IV
Позакласна діяльність з предмета.
5.
Розділ V
Навчально-матеріальна база.
У
розділі І необхідно вказати не тільки прізвище, ім’я та по батькові викладача, назву
навчального закладу, предмет, що викладається, а й інформацію про освіту,
загальний трудовий та педагогічний стаж роботи, посаду, категорію, підвищення
кваліфікації, нагороди, грамоти й подяки.
Розділ
ІІ містить авторські програми з предмета, програми факультативів, гуртків,
методичні розробки уроків, результати творчого звіту, реферати, доповіді,
статті, результати роботи в методичних об’єднаннях, творчих групах,
співробітництво з навчально-методичним центром, Інститутом післядипломної
педагогічної освіти, участь в оргкомітеті і журі олімпіад тощо.
У
ІІІ розділі треба розмістити матеріали, що демонструють результати опанування
учнями програм з предмета і сформованості у них ключових компетенцій
з дисципліни, порівняльний аналіз діяльності
педагогічного працівника за звітний період на основі контрольних зрізів, участі
вихованців у олімпіадах і конкурсах різних рівнів, результати підсумкової атестації учнів, відомості про
вступ вихованців до ВНЗ за спеціальністю.
Розділ IV складається з опису
позакласної роботи з предмета. Тут необхідно
розмістити список переможців олімпіад, конкурсів, змагань, інтелектуальних марафонів
тощо, представити сценарії
позакласних заходів, фотографії,
диски із записом заходів (у додатках), програми роботи гуртків, факультативів.
Розділ
V присвячений навчально-матеріальній базі й містить:
•
Перелік технічних засобів для впровадження ІКТ у навчально-виховний процес (комп’ютера,
проектора, SMART-дошки, мультимедійних підручників, аудіо-відео-посібників тощо).
•
Перелік дидактичного матеріалу (прикладів виконання
завдань, написання творів тощо).
•
Список наочності (макети, схеми, ілюстрації,
портрети тощо).
•
Презентації інформаційних проектів учнів, які можна
використовувати як довідкову літературу.
•
Інші документи.
Структура портфоліо
носить рекомендаційний характер й великою мірою залежить від індивідуальних
особливостей викладача. Важливо, щоб він проаналізував свою роботу, власні
успіхи, узагальнив і систематизував педагогічні досягнення, об'єктивно оцінив
свої можливості і побачив способи подолання труднощів і досягнення вищих
результатів.
Щодо оформлення портфоліо
викладача, то необхідно дотримуватися певних вимог: структуризації матеріалів,
логічності та лаконічності письмових пояснень, цілісності та тематичної
завершеності представлених документів.
Потрібно також застерегти
викладачів, які будуть складати портфоліо,
що «досьє успіху» має сенс тільки тоді, коли воно побудоване на принципах
достовірності та об’єктивності, націлене на моніторинг власної діяльності
та самовдосконалення.
Особливо актуальним є
оволодіння технологією портфоліо у зв’язку з систематичним проходженням
атестації педагогічних працівників. Вона сприяє формуванню вмінь усвідомлювати
свої власні освітні цілі, допомагає у
процесі постійного використання портфоліо закріплювати їх, бачити реальні
результати своєї діяльності.
Зрозуміло, що як і будь-яка
нова педагогічна технологія, портфоліо буде мати своїх прихильників та
опонентів, і це закономірно. Але якщо сьогодні мова йде про портфоліо учня як
про засіб оцінювання його особистих досягнень, то ефективним інструментарієм
для якісного оцінювання процесу навчання викладачам необхідно володіти
досконало .
Рекомендуємо викладачам
професійно-технічних навчальних закладів опанувати технологію створення
власного портфоліо, щоб мати можливість ефективно працювати з учнівськими.
Список використаних джерел:
1. Калмыкова И.Р. Портфолио как способ самоорганизации и саморазвития
личности. Педагогические
технологии. – №5, 2002
2. Новикова Т.Г.
и др. Портфолио как форма оценивания индивидуальных достижений учащихся. Профильная
школа. 2004, № 2. — с. 48-56.
3. Прутченков А. С., Новикова Т. Г. Портфолио как инструмент осознания
собственных целей образования. Интернет-журнал "Эйдос”. - 2007. - 22 февраля. http://www.eidos.ru/journal/2007/0222-11.htm.
4. http://festival.1september.ru/articles/510794/
5. http:////revolution.allbest.ru/pedagogics/0000050700.html
|